|
Hej ”Troels”.
Først og fremmest – undskyld, jeg kalder dig pr. fornavn, men jeg
har gennem tiden læst mange af dine indlæg
rigtig mange gange, og har været meget inspireret af dine overvejelser
og refleksioner og generelt den måde, du bygger højttalere på. Så det
skal du have kæmpestor kredit for!
Jeg har
over en længere årrække selv eksperimenteret med højttalere, men aldrig
rigtig lykkedes med at komme helt 100 % i mål med det færdige build. Min
oprindelige forhåbning var at kunne bygge en 4-vejs højttaler ud fra
”D3004/664000 + 15WU/4741T00 + 18WU/4747T00 + 22W/8857T00”, men XSim3D
er meget tilgivende overfor SPL og Fase-respons i projekteringsfasen, så
det passede naturligvis ikke helt med mit endelige setup (efter
korrektion af baffle-step og de målte SPL- og Fase-responser). Jeg fik
aldrig faseskifte til at gå op; der var ingen rigtig integration mellem
bas og mellemtone-området, og 22W kunne slet ikke følge med
sensitiviteten af Illuminator-serien. Det blev alt sammen et stort
kompromis for at dæmpe Illuminator serien, og derfor valgte jeg at ”starte
i det små”, og har netop nu færdiggjort mine ”Illuminator-71”.
Et par tanker bag mit projekt.
Der er nok gået i omegnen af 60-70 timer på projektet, fra start
udskæring af plader til første sweep (jeg er millimeter-mand af natur,
men i det her projekt har det nærmere været mymeter-manden, der har
været på spil ). Jeg kan godt lide at lykkedes med at komme i mål med
mine projekter til en tilfredsstillende god standard (igen, nok en grund
til jeg aldrig kom helt i mål med mit oprindelige DIY projekt…). Og så
må man erkende sine manglende kompetencer og ty til de ”professionelle”:
Hertil, tak for tegninger og skematisk diagram.
Materialer
Krydsfiner: 20,8 mm, prima A-A kvalitet fra ”Lasersupply”. Ingen synlige
knaster eller samlinger mellem lagene. Tykkelsen kan sædvanligvis
variere med tiendedele millimeter, afhængigt af de enkelte lags faktiske
hårdheder ved sammenpresning af fineren. Derfor ikke 21 mm.
Fronten: Jeg har haft et gammelt stykke mahogni liggende, som jeg tænkte
kunne spille godt ind med krydsfineren.
Enheder: D3004/664000 + 18WU/4741T00.
Arbejdsgangen
Billederne taler for sig selv. Fantastiske materialer at arbejde med, og
mængderne fra bestillingen passer spot-on.
Porten blev jeg nødt til at forlænge vandret for at få plads til
delefilteret. Rørsamling med standard Ø75 PP skydemuffe, og forlængelsen
af den vandrette del blev trukket fra den lodrette.
På fronten er limet 7 mm mahogni på bagsiden af et stykke krydsfiner for
at få en visuel sammenhæng mellem siderne på bas/mellemtone og diskant.
Det endelige setup er med dobbelt-terminaler for at kunne adskille bas/mellemtone
fra diskanten ved de endelige målinger. Plus det giver en større
fleksibilitet for en evt. fremtidig tube-amp – hvem ved?
Finish
Rubio Monocoat, Natural (2-komponent udgaven) på krydsfineren.
Fantastisk glød og fremhævning af birkefinerens struktur. Mahognien blev
behandlet med TripTrap Havemøbelolie Eksklusiv, også Naturel. Rubio var
for farvedækkende på mahognien, og derfor valgt en anden type, i samme
genre, til mahognien. Farverne af de to materialer passer meget fint
sammen (smagsspørgsmål – men jeg er vild med det).
Lyden
Du beskriver det jo egentligt bedst selv – og du ved, hvordan det lyder.
Jeg er solgt, og det er det vigtigste. Efter ca. 20 timers burn-in er
lyden blevet mere åben og naturlig, med bedre detaljering og en mere
afslappet top – fantastisk transient og dynamisk, og meget hurtig
respons. Man kan ikke få det hele fra en 2-vejs eller en 7 tommer enhed,
der både spiller bas og mellemtone, men mellemtonedelen er der ingenting
at sætte fingeren på. Samtidig en positivt overraskende og imponerende
dybde fra bassen – igen, en bas/mellemtone på 7 tommer kan ikke give det
hele, men det er langt over standarden for lignende 2-vejs stance-højttalere.
Sweeps på højttalerne ligger uhyggeligt tæt på hinanden, både på
impedans- og SPL-målingerne – meget konsekvente resultater. Jeg anvendte
DATS v3 til impedansmålingerne og REW med SoundID Reference mikrofon til
SPL-målingerne. Near-field response på 18WU sammenlagt med far-field ved
ca. 180 Hz med +/- ½ oktav overlap. Ingen særskilt måling af port.
XSim3D anvendt til simulering af Power Dissipation af modstandene. Jeg
valgte i mit endelige setup at sætte en 15 Ohm parallelt med R1, da jeg
godt kan lide en ”varmere diskant”, men hjalp også på aflastning af R1
fra relativt 14 Watt til 10 Watt. Måske det også var en nødvendighed, nu
hvor diskanten er rykket ca. 7 mm frem i kabinettet – om det har været
nok til at kompensere for faseforskydningen, finder jeg aldrig ud af,
men det gjorde noget godt for diskant-området!
Samlet fb på ~36 Hz.
Hvis du nåede helt til bunds i mail og billeder, får du endnu en tak
herfra. Jeg synes, du fortjener den kredit, specielt for at have stået
for mock-up, fintuning og deling af materiale og erfaringer. Det betyder
bestemt ikke, jeg er færdig med at bygge! Næste setup: 2x Subwoofer-26W
til foråret, formentligt som stances til Illuminator-71 fremfor
nuværende Ikea-shelfs. Det må udover det visuelle også kunne give lidt
ekstra til lyden. Nu må vi se…
Med venlig hilsen
Lasse
























|